כללי בטיחות בהסעת ילדים ובאזורים הומי אדם

מערכת הגנה לרכב

כללי הבטיחות בהסעת ילדים מחייבים את כל נהגי ההסעות וכמובן את ההורים המסיעים את ילדיהם למוסדות החינוך השונים הפזורים ברחבי הארץ. מאחר ורוב בתי הספר, גני הילדים ומוסדות החינוך הפורמליים והבלתי פורמליים ממוקדמים לרוב באזורים הומי אדם – חשוב להקפיד עוד יותר על כללי הבטיחות בהסעת ילדים, ואין להקל בכך ראש.

כללי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים להסעת ילדים

מאות אלפי ילדים מגיעים למוסדות החינוך השונים באמצעות רכבי הסעות כמו אוטובוסים, מיניבוסים, רכבי הסעות זעירים ומוניות. ילדים רבים מגיעים לבית הספר או לגן ברכב הפרטי של ההורים, ובסיום הלימודים רבים מהתלמידים ממשיכים בהסעה מאורגת לצהרון או למקום אחר. בגלל הצפיפות בפתח מוסד הלימודים והריכוז הגבוה של ילדים בגילים שונים במקום, לא מעט תאונות קשות קרו במהלך השנים, לכן חשוב לשנן ולהקפיד על כללי הבטיחות המחייבים, רק כך אפשר למנוע את האסון הבא.

על פי כללי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים רכב להסעת תלמידים אוטובוס של חברת הסעות פרטית או רכב הסעות ציבורי חייב להיות מיועד להסעת תלמידים, לכן יש לוודא כי מתקיימות ברכב כל הדרישות המחייבות כמו פנסי סימון ואיתות, חגורות בטיחות תקינות ושילוט. כמו כן, ברישיון הרכב חייב להופיע כיתוב שהרכב מותר לשמש כרכב להסעת תלמידים (על פי תקנה 1 בתקנות התעבורה, התשכ"א-1961).

ישנן מספר דרישות המייחדות רכב המשמש להסעת תלמידים, ביניהן:

  • הרכב מתאים מבחינת מבנהו להסעת תלמידים.
  • גילו של רכב ההסעות עד 10 שנים, למעט רכבים המשמשים מועצות מקומיות שגילם יכול להיות עד 14 שנים.
  • ברישיון הרכב מופיע הכיתוב "מורשה להסעת תלמידים".
  • ביטוח נוסעים בתוקף בהתאם לכמות הנוסעים ברכב.
  • חובת חגורות בטיחות.
  • מערכת איתות חזותית.
  • שילוט "הסעת ילדים ברכב".

בנוסף, כיום חברות ההסעה מקפידות על התקנת מכשיר למניעת שכחת ילדים ברכב. אם מסיעים את הילד ברכב פרטי כדאי להתקין מערכת הגנה לרכב הכוללת מצלמת דרך ומערכת למניעת שכחת ילדים ברכב.

הסכנות באזורים הומי אדם

רוב התאונות בהן מעורבים ילדים מתרחשות במקומות הומי אדם בגלל הסכנות הרבות באזורים אלו. לכן, באזור שער הכניסה לבית הספר בו ממוקמות לרוב החניות המסודרות להורדת ילדים ישנה צפיפות גדולה רגע לפני תחילת יום הלימודים ובסיומו. נהגי הסעות והורים המסיעים את הילדים לבתי הספר ולגנים ממהרים לעתים ולא מקפידים על כללי הבטיחות, לכן ילדים רבים חשופים לסכנה ולתאונות קשות.

באזורים הומי אדם יש סכנות רבות, למשל שטח מת לראייה – בעיה ממנה סובלים בעיקר נהגי ההסעות באוטובוסים ומיניבוסים, ליקוי בטיחות בתחנות האיסוף וההורדה, ילדים המתפרצים לכביש, חוסר התחשבות של נהגים אחרים, בעיות התנהגות של הילדים הגורמים לנהג לאבד את הריכוז, היסח דעת של הנהג, האקלים הישראלי החם ועוד.

הפתרון הוא להתקין מערכות הגנה לרכבים, עדיף לבחור טכנולוגיה הכוללת מערכת למניעת שכחת הילדים ברכב, וכמובן יש לנהוג לאט ובזהירות באזורים הומי אדם, ולהקפיד על כל כללי הבטיחות כפי שנדרש בתקנות התעבורה ועל ידי משרד החינוך.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *