העתיד בו כלי רכב אוטונומיים ישלטו – עדיין רחוק

העולם מתקדם בקצב מסחרר אל עבר עתיד אוטומטי. בינות מלאכותיות שולטות כיום במסחר בבורסה, המחשבים שלנו מתקדמים מאי פעם וגם תעשיית הרכב טומנת את ידה בצלחת האוטומציה.

יצרניות רכב לא מעטות הוציאו מעל פסי הייצור מספר לא מבוטל של מכוניות אוטונומיות (או בעברית: רכב ללא נהג). אין ספק שזה קורץ ומנצנץ, במיוחד לאור העובדה שמעל 90% מתאונות הדרכים הן תוצאה של טעויות אנוש.

אז אם בני אנוש הם הסיבה לתאונות – אולי כדאי להרחיק אותם מההגה לחלוטין.

נשמע הגיוני, אבל מסתבר שהבטחות לחוד ומציאות לחוד.

רכב אוטונומי - מציאות או דמיון?


ארגון מבחני הבטיחות האירופי (Euro NCAP) בדק את הצהרותיהן של חברות המייצרות 10 דגמי מכוניות אוטונומיות, ברמות שונות. החזון עדיין רחוק מהמציאות.

בעוד שמערכות התרעה לרכב הן פסיביות מעיקרן ואינן מתערבות במהלך הנסיעה, המעבר למערכות אוטונומיות לחלוטין קשה יותר ממה שנדמה. יש לציין שכל המערכות שנבדקו היו מערכות עזר ברמה 3 עד 4, ולא מערכות אוטונומיות לחלוטין ברמה 5.

הבדיקה כללה מספר אלמנטים עיקריים, ובהם שמירה על מרחק מלפנים, זיהוי עצירה בזמן, שמירה על נסיעה במרכז הנתיב, התחמקות ממכשול ועוד. הממצאים הראו שאף לא אחד מעשרת הרכבים שנבדקו הציע יכולות אוטונומיות לחלוטין, מה שמחייב את ערנות הנהג והתערבותו בכל שלב משלבי הנסיעה (וזאת גם אם לא נשמעת כל התרעה בפועל).

לדוגמה – אם ניקח את הצהרותיה של חברת טסלה כפשוטן, אנו עלולים להגיע למסקנה שמדובר ברכב אוטונומי לחלוטין שאינו מצריך כל התערבות של נהג. הצהרות אלו עלולות לגרום לנהגים / לשוהים ברכב לחשוב שאפשר לוותר על ערנות ולתת לרכב לעשות את שלו; אולם מבדיקת Euro NCAP עולה אחרת.

סרטון בדיקה של רכב תוצרת טסלה מודל S

בסרטון ניתן לראות כמה וכמה עצירות פתע שכנראה לא אמורות להתרחש, עד כדי בלימות חירום. ככל שגבוהה מהירות הרכב, כך פתאומית יותר הבלימה והסכנה גדלה בהתאם. ניכר כי האוטונומיות שעליה מצהירות חברות הרכב, לא באמת עומדת במבחן המציאות.

נכון להיום כנראה שאין שום תחליף לנהג אנושי, שאומנם עלול לפספס בכמה מאיות השנייה הכי קריטיות למניעת תאונה; אבל כשבוחנים היטב את יכולותיהן של המכוניות האוטונומיות כיום – די ברור שאין הן מגיעות לקרסוליו של נהג אמיתי.

מוטב לסמוך על יכולותיהן של מערכות ההתרעה לרכב, המגיעות בשילוב תבונתו ויכולותיו של נהג אנושי. השילוב המנצח בין מהירות הזיהוי והתגובה של המערכת, ובין האינטואיציה והתבונה האנושיות – הוא המוצלח ביותר נכון להיום.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *